thema Science & Fiction or Fiction of Science
ingezonden bijdrage aan TED (technology, entertainement design) en NRC op 30 november te Amsterdam.
Bèta met Alpha habit(u)s: superstimulans voor beta-talent
Questions&Answers on a Hamlet 4 Learning Environments
Q1: Waarom speelt een architect met blokken?
A1.1: een model in materiaal laat de derde dimensie tastbaar onderzoeken.
A1.2: materiaal, vorm en ruimte zijn zintuiglijke verschijningen.
A1.3: In een groep met meer mensen ontstaat er dynamiek, simultaan en flexibel (en controleerbaar).
Q2: Waarom spelen kinderen met blokken?
A2.1: kinderen onderzoeken op een vanzelfsprekende manier de wereld en hun reeds opgedane ervaring.
A2.2: “bouwen is een impuls die de daad prefereert boven de voltooiing”. (John.N. Habraken)
A2.3: alle bouwwerken zijn voorwendsels (pretext) voor verhalen en verder spelen.
Q3: Waarom wil ik samen met kinderen met blokken werken?
A3.1: Observatie en experiment op basisscholen toont dat de combinatie van blokken met instructies en begeleiding, naast het trainen van ruimtelijke vaardigheden ook reken- en taalbegrip voedt.
A3.2: Het palet aan beroepen waarin ruimtelijk inzicht figureert is breed en veelzijdig. Van bakker tot bloemist, van timmerman tot tandarts.
Q4: Voldoen de blokken op de basisscholen dan niet?
A4.1: De beukenhouten Haagse blokken zijn erg groot en de bekende Fröbel blokjes juist weer erg klein. Ook het ontbreken van instructies speelt een rol. En de plaats die de blokkendoos inneemt in de klas. Vaak op de gang of in de (blokken)hoek. Niet op tafel of centraal op de grond.
A4.2: Een afgewogen samengestelde blokkendoos met instructies en begeleiding kan als leskist, een bron van zinvolle experimenten zijn, en tevens verdieping zowel als ondersteuning van (reguliere) lessen.
Q5: Je beoogt een onderwijsvernieuwing. welke wereld zie je voor je als er meer met blokken wordt gespeeld?
A5.1 Meer plezier in de leeromgeving. Maria Montessori sprak over “door het kind naar een betere wereld”. Haar reken en taal methoden gebruiken zintuiglijke instrumenten. Blokjes in allerlei kleuren en letters van schuurpapier. Ik geloof in de zintuiglijk motorische methodes als het op leren aankomt.
A5.2: De ABΩ blokken maken gecombineerd in aantal en matenreeks spontaan ordenen al tot een feest. En het inpakken van de kist een proeve van bekwaamheid in ruimtelijk inzicht. Iedere keer opnieuw.
Q6: Ruimtelijk inzicht is belangrijk. Kan dat ook op andere manieren worden getrained?
A6.1: Naast ABΩ blokken en de instructies komen op de (school) omgeving gerichte buitenlessen: samen aldea buurtschap bouwen. Buiten en binnen de klas is de focus gericht op leren door doen: ActionLearning ©.
A6.2: Behalve de blokken met instructies voor in de klas is er de buurt rondom school. Dat is de omgeving waarin de kinderen leren door begeleid te kijken en onderzoeken. Ook buiten school.
Q7: Wat is de bestemming van aldea buurtschap bouwen traject?
A7.1: De directe omgeving , stedelijk, maar ook landelijk, tot leeromgeving smeden. Die voorbereide omgeving is om ons heen, bomen, dieren, water, bebouwing, de school, het speelplein, de buurt in sociale samenhang.
A7.2: De science & fiction / fiction or science: die ik zie is dat aldea buurtschap bouwers aangeboren en ontwikkeld bèta talent kunnen inzetten of ze nu wetenschap, hoofd- en/of handwerk of kunst bedrijven.
Amsterdam/GK - Nuland/Ed Kooiman stelde de vragen november 2010