Fenomenologie van het bouwen.
Op de Amstelveense 2de Montessorischool gebruiken ze de ABΩ dozen. Observatie tijdens een techniek workshop in maart (22/03/12) bracht een interessant fenomeen aan het licht. Bouwen is actie, dat is duidelijk; Wat voeren de handen uit? Wat leren ze (de handen) ons?
In de workshops is torenbouw favoriet. Gebruik van Kapla gericht op de hoogste toren in de kortste tijd, kent een specifieke dynamiek. Het instorten (kletteren) is een 'hoogtepunt' in het bouw-proces. Op weg daar naar toe zijn alle handen gericht op het stapelen en staande houden van de slanke toren. Daarna rond de PC naar Y-tube filmpjes kijken van nog meer vallende stenen.
Bouwers met ABΩ blokken bewegen in elke fase hun handen anders, soms simultaan en vaak aanvullend in actie om het geheel te structureren. Hoogtepunt in het ABΩ-bouwwerk is reflectie op het gebouwde.
- 1 bouwen is in actie komen
- 2 in het doen leren we de vaardigheid
- 3 in uitvoering is houding de sleutel
De ABΩ blokken hebben aan het einde van de werktijd een bijzonder verrassing: het inpakken van de blokjes in de ABΩkist. Sorteren, tellen, reeksen maken, verschillende inpakstrategieën worden door materiaal opgeroepen. De niet-thematische ABΩ blokken tonen structurerende kracht.